27 maart 2014 - 11 september 2019: 92887 bladzijden, 738498 artikelen

Eline Hensels (15) speelt in halve finale van het Prinses Christina Concours

SIMPELVELD
Een belangrijke dag kondigt zich aan voor Eline Hensels. Op 5 april treedt de 15-jarige celliste uit Simpelveld samen met 28 jonge musici uit heel Nederland aan om te spelen op de Dag van de Genomineerden, de landelijke halve finale van het Prinses Christina Concours.
Eline is jong, spontaan, mooi, uitzonderlijke getalenteerd (zie kader) en bescheiden. Ze vindt het absoluut niet nodig om met haar muzikale aanleg te koop te lopen. Zo kon het gebeuren dat ze op school pas achter haar talent kwamen tijdens een uitvoering ter gelegenheid van haar vormsel."Ik had het er eerder gewoon nooit over gehad", zo vertelt ze ongecompliceerd. Wel geeft ze toe dat de muziek aan de ene kant en school en vriendinnen aan de andere kant tot gescheiden werelden behoren. "Ik ben opgegroeid met klassieke muziek,maar dat geldt niet voor iedereen. Met mijn vriendinnen heb ik het niet over klassieke muziek dan bespreken we hele andere dingen."
Eline is absoluut niet nerveus voor de uitdaging die in het verschiet ligt. "Ik vind het juist leuk om aan zo'n concours mee te doen. Zo'n gelegenheid stimuleert me om nog beter mijn best te doen en mijn spel te verbeteren. Ik ben wel gespannen als er technisch heel moeilijke stukken worden gevraagd, maar voor het stuk (aangeven) dat ik moet spelen is dat niet het geval. Ik vind concoursen leerzaam, daarom doe ik dit jaar ook nog mee aan een concours in Salzburg, daar kijk ik ook naar uit vooral omdat daar alleen cellisten aantreden."
Muziek als kameraad, als logisch bestanddeel van de dag, het is Eline niet vreemd.
"Haar muzikale ontwikkeling is volgens mij heel natuurlijk gegaan", zegt haar moeder (en pianodocente) Tessie.
"Thuis was er altijd klassieke muziek en Eline genoot ervan. (lachend) Als baby had Eline een duidelijke voorkeur voor Bach, nu nog haar favoriete componist. Eline en ik hebben altijd veel samen gespeeld en zijn dat tot op de dag van vandaag blijven doen. Muziek is voor ons is een bron van genot, beslist geen opgave.
We hebben haar nooit hoeven stimuleren. " Muziek studeren (minimaal 2 uur per dag red.), het gaat de HAVO-leerlinge gemakkelijk af, vooral omdat muziek haar grote liefde is, al omarmt ze niet alle genres.
"(Lacht) Popmuziek is aan mij niet besteed, maar klassieke muziek vind ik geweldig, het verveelt nooit."
Docent Alexander Petrasch (Leninggrad 1941) werkt al jaren met de jonge celliste , geniet van Eline en prijst haar 'naturel'."Eline is een fijne leerling die zich heel goed ontwikkelt.Ze is spontaan en toont tijdens de lessen heel veel begrip, uitzonderlijk voor een meisje van die leeftijd."
Petrasch steekt de loftrompet over de tiener waarmee hij zo graag werkt.
"Ik ben blij dat ik mag meewerken aan de vorming van een individu tot kunstenaar. Mensen vergeten wel eens dat talent niet vrijblijvend is. Hoe meer talent, hoe harder je moet werken. Dat klinkt raar maar het is wel zo. Ik geniet van de toewijding van Eline voor muziek. Iedere les is mij een genoegen. Eline pikt dingen snel op, begrijpt waar het om gaat en dat zie ik ook in haar spel. Ze gaat op een heel verantwoordelijke manier om met haar talent."
Ook Eline is in haar nopjes met haar docent die al zijn culturele bagage ter beschikking stelt. "Hij praat met me over schilderkunst,over boeken,over cultuurgeschiedenis. Dat maakt die lessen inspirerend en leuk."
Jeroen Janssen
Eline Hensels startte op haar vierde met pianolessen bij haar moeder.Twee jaar later begon ze met cellospelen aan de muziekschool Kumulus te Maastricht en kreeg daar de Elisabeth Stump prijs.Ze studeerde verder aan de Sweelinck Academie te Amsterdam bij Monique Bartels. In combinatie met haar middelbare schoolopleiding aan het Bernardinuscollege te Heerlen studeert ze nu met veel plezier bij Alexander Petrasch,verbonden aan het conservatorium Maastricht en voormalig solocellist bij het Limburgs Symfonie Orkest. In maart 2012 heeft Eline bij de regiofinale van het Prinses Christina Concours de 1e prijs behaald en ontving zij van de vakjury de prijs van het Limburgs Symfonie Orkest.Ze werd bovendien genomineerd voor de Landelijke Dag van de Genomineerden in Den Haag. Dit jaar won ze opnieuw een eerste prijs bij het Prinses Christina Concours in de 2e categorie (15 tot 19 jaar). Vanaf de oprichting van het Limburgs Jeugdsymfonie Orkest 'Amikejo' speelt Eline bij dit orkest als 1e celliste. Inmiddels heeft zij met meerdere orkesten opgetreden, zoals het Limburgs Symfonie Orkest, Eline speelt op een cello uit 2006 van Vioolbouwer Uli Schnorr te Den Haag welke haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. Haar strijkstok is ter beschikking gesteld door vioolbouwer Thomas te Aken.
Alexander Petrasch (Leningrad, 1941) is als docent cello en kamermuziek verbonden aan het Conservatorium Maastricht. Hij studeerde cello en musicologie aan het conservatorium in St. Petersburg en promoveerde in 1975 tot doctor in de muziekwetenschappen. Hij verliet de Sovjetunie in 1977 met zijn vrouw, de pianiste Sofia Shapiro. Via Wenen kwam hij in Maastricht terecht, in 1978 werd hij solocellist bij het Limburgs Symfonie Orkest, waar hij tot zijn pensionering in 2002 werkte.
Alexander Petrasch verzorgde masterclasses in BelgiŽ, Frankrijk en Spanje en is regelmatig jurylid en gastdocent.