27 maart 2014 - 15 mei 2019: 90162 bladzijden, 716725 artikelen

Van couturier tot schoenmaker

Cleas Iversen: “Schoenmaken is een vak apart”
Noem het een stevig staaltje Scandinavisch modemagie, of simpelweg iemand die zich heeft vastgebeten in zijn expertise. Claes Iversen is een Deense ontwerper die met gemak de meest verrassende vrouwelijke silhouetten neerzet; op het randje van draagbaar en couture. En er is goed nieuws voor fans want Iversen heeft onlangs, in samenwerking met het merk Blink, een eigen schoenencollectie gelanceerd. We vragen de ontwerper himself om wat meer te vertellen over deze bijzondere samenwerking.
“Jarenlang heb ik het schoenmaken gelaten voor wat het is. Ik vond het moeilijker dan kleding ontwerpen, daar ben ik namelijk voor opgeleid en heb ik de apparatuur voor, schoenmaken is daarentegen een vak apart. Voor modeshows heb ik daarom een aantal keer schoenen moeten shoppen, je komt dichtbij wat je zoekt maar het blijft de creatieve visie van een andere ontwerper. Bovendien moet je veel schoenen inslaan voor een show, dat is voor meerdere jonge ontwerpers een groot probleem: hoe vind je iets dat betaalbaar is en goed aansluit op je collectie? Van Blink heb ik vaker schoenen gebruikt omdat ze fashionable maar vriendelijk geprijsd zijn. Zo ontstond het idee om samen te werken.”
“Het traject van ontwerp tot productie verliep in rap tempo. Blink heeft gelukkig een goed designteam dat gewend is om schoenen te produceren dus ik was van hun kennis afhankelijk. Dat is juist zo leerzaam want doordat zij veel gewend zijn, kan je veel dingen uitproberen. We hebben gekozen voor een bestaande leest en daaromheen heb ik de schoen ontworpen. De vorm van de hak, de neus en hoogte van de schoen stonden al vast. Ik heb vervolgens bepaalde elementen uit mijn kledingcollectie in de schoenen verwerkt.”
“Ja, die klosjes! Ik had meteen zoiets van: ik wil iets met een brogue of zo’n ouderwetse schoen doen. Het uitvergroten of herhalen van bepaalde details zit in mijn handschrift dus voor die schoen wilde ik echt uitpakken – dat het draagbaar blijft maar wel een cool fashionitem wordt.”
“Dat heeft deels te maken met het feit dat de leest vaststond waardoor de schoen uiteindelijk draagbaar is voor een grote groep mensen. Het is dus niet een gekke hakloze schoen waar je niet op kan lopen. Dat helpt. Ik ben ook iemand die houdt van basics in je garderobe; klassiekers waar je iets aan hebt en die niet enorm gehypet worden en morgen totally not done zijn. Daarom heb ik gekozen voor nuance in het materiaal: leer in combinatie met wol waardoor je ook verschillen krijgt in textuur, glans en matheid. Ik denk dat het redelijk geslaagd is om een draagbare schoen te ontwerpen zonder dat het wegvalt tussen alle andere pumps. En dan moet je je indenken dat daar veel bij komt kijken, voor die vijf schoenen zijn wel honderden tekeningen gemaakt.”
“De planning is erg belangrijk want hoe eerder je kunt beginnen, hoe meer tijd je overhebt voor het onderzoeken van materialen. En net zoals met kleding is het bij samples belangrijk om het iemand te zien dragen, een tekening is immers iets anders dan een fysiek ontwerp dat je van alle kanten kunt bekijken.”
“Haha, nou dat weet ik niet maar ik ben wel een sponsje; ik neem alle ervaringen op. Daarom vind ik het prettig om met zo’n bedrijf te werken dat al die kennis in huis heeft. Dat delen ze nu met mij – de inzichten over commercie, de technische aspecten en het ontwerpen zelf natuurlijk. Ik heb dit al heel lang willen doen, het is dus een win-winsituatie.”